Ingatlan eladás: egyedül vagy ingatlanossal?

Ingatlan eladás előtt több fontos, felmerült kérdés közül az egyik leggyakoribb: ingatlanossal, vagy egyedül?

Az eladók jelentős részének álláspontja az, hogy egyedül szeretné értékesíteni az ingatlanát, elég csak ránézni sok ingatlan hirdetés „ingatlanosok ne keressenek” felhívására. Vajon helyesen döntenek? Milyen hozzáadott értéket képvisel egy jól felkészült ingatlanos? Vajon tényleg megéri azt a 2-3% jutalékot a munkája? Ezeket a kérdéseket járjuk körbe a bejegyzésünkben.

Először is érdemes tisztázni, hogy milyen ingatlanosról beszélünk. Ingatlanközvetítő és ingatlanközvetítő között óriási különbségek lehetnek, ami leginkább a következőből adódik:

  • Nagyon sok felkészületlen, épphogy egy tanfolyamot frissen elvégzett ingatlanközvetítő próbált szerencsét az elmúlt években ezen a piacon, sok esetben sajnos a megfelelő ideig tartó, és megfelelő minőségű mentorálás nélkül.

A továbbiakban olyan ingatlanosokról beszélünk, akik a megfelelő tapasztalattal, szakmai felkészültséggel, és szakmai alázattal rendelkeznek. Hogy honnan ismered fel őt, azt egy következő cikkünkben eléggé részletesen körbe fogjuk járni.

Miért döntenek a legtöbben amellett, hogy önállóan adják el az ingatlanjukat? A válasz egyértelmű: „Így olcsóbb”, tehát ha megspórolja az ingatlanos jutalékát, már nyert 2-4%-ot. A valóság azért ennél árnyaltabb egy fokkal.

Érdemes mérlegelni, milyen hozzáadott értéket képvisel egy fentebb említett kvalitású ingatlanos. A teljesség igénye nélkül pontokba szedtük.

Kezdjük még az ingatlan értékesítésének megkezdése előtti fázissal: az előkészülettel

Rögtön egy kritikus ponthoz érkezünk, ami nem más mint az ármeghatározás. Ez a kérdéskör bonyolultabb annál, minthogy egy általános négyzetméterár alapján meghatározzuk az árat.

Általában az ingatlanosok kimondottan egy adott környéken található ingatlanok értékesítésével foglalkoznak, hiszen nem lenne túl hatékony ha a város/ország másik felére járna bemutatót tartani, tárgyalni, ügyet intézni. A területi specializáció legnagyobb előnye, hogy mélyrehatóan képes a szakértő megismerni az adott térség piacát, ezáltal az árképzés is sokkal-sokkal pontosabb lehet. Látja az adott típusú, adott árú ingatlanok forgását, forgási sebességét, és azt, mennyit hajlandóak a vevők általában maximálisan fizetni érte. Ha ezt a „maximális” pontot sikerül eltalálni, már önmagában ezzel a közvetítő jutalékának többszörösét is megkeresheti a tulajdonos.

Az előkészítés következő szakasza amit taglalunk, a fotók, és hirdetések, kapcsolódó hirdetési szövegek elkészítése. Hiába a jó ingatlan, jó árazás, a leendő vevőnk első benyomását az ingatlanról a hirdetés adja meg. A hirdetésnek kell tükröznie, hogy az elképzelései amennyire csak lehetséges, találkoznak a kínálattal.

Ezt a bizonyos első benyomást jócskán befolyásolják a fotók. Egy felkészült ingatlanos professzionális képeket készít, és a fotókon is az ingatlan azon részeit emeli ki, ami leginkább eladhatóvá teszi az ingatlant.  Sok esetben a magán hirdetőknél alaprajzot sem látni a képek között, ami az igazán komoly érdeklődő elsőszámú elvárása.

Meghatároztuk az árat, felkészítettük az ingatlant eladásra, elkészítettük a hirdetési anyagokat, kezdődhet az ingatlan tényleges értékesítése.

Az első dolog amit érdemes mérlegelni, hogy rendelkezünk- e megfelelő tapasztalattal e téren. (Értékesítettünk- e már több ingatlant, tudjuk e mi mi után következik (adásvétel, energetikai tanusítvány stb.) Amennyiben nem, a közvetítő hasznos része lehet az ügyletnek, ugyanis ha felkészült, rutinból tudja mi következik, végigkíséri az egész adásvételi folyamatot az előkészítéstől a kulcs átadásig.

Na de ne szaladjunk ennyire előre… Fent van a hirdetés, elkezdenek jelentkezni az érdeklődők. Az apró, ám nem elhanyagolható kérdés: kinél csörög a telefon, és ki fogja megszűrni, kik a komoly érdeklődők, és kik azok, akik komoly vételi szándék nélkül jelentkeznek. Magán hirdetés esetén, ez a kérdéskör a tulajdonost terheli, fogadja a telefonhívásokat, elmondja a vissza-visszatérő kérdésekre ugyanazokat a válaszokat, próbálja megállapítani kik az „ingatlan turisták” (akik szabadidejükben ingatlanokat járnak megtekinteni, valós vételi szándék nélkül – mert létezik a jelenség), egyezteti velük az időpontot bemutatásra, lehetőleg olyan időpontra, ami munkaidőn kívül esik.

A bemutatókat természetesen egyesével megtartja az érdeklődőknek a tulajdonos, adott esetben tucatszámra, mire az adásvétel ténylegesen végbemegy. (Megjegyzés: sokat javít az arányokon, ha az eladó értékesítési képessége, kommunikációja megfelelő.)

Rengeteg időt, energiát spórolna az eladó, ha az eredményeket „készen kapná”, ahogy készen is kapja, ha egy felkészült szakember közreműködésével értékesít.

Megtörtént az ingatlan bemutatásra, van is rá vételi ajánlat, tegyük fel elfogadjuk. Indulhat a tényleges adásvételi folyamat.

Itt legtöbbször az idő ami kulcsfontosságú tényező, és az esetek kisebb részében történik gyorsan, készpénzben a vásárlás. Mi a gyakoribb? Önerő megvan, CSOK, babaváró, jelzálog hitel igénylés, ügyvédi ügyintézés kezdődik. Aki csinált már hasonlót tudja, hogy legtöbbször nem egykörös, és nem a legegyszerűbb procedúra. A legtöbb ingatlaniroda vagy saját munkatársa, vagy egy évek óta bevált, felkészült külsős partnere segít a vevőnek gyorsan, gördülékenyen elintézni a finanszírozást is, így előbb jut pénzéhez az eladó is.

Végül, de nem utolsó sorban: Egy ingatlanirodának nem csak eladói, hanem vevői megkeresései is vannak, nyilvántartást vezetnek a „kereső” ügyfelekről, akikről pontosan tudják mit keresnek, hol keresik, mennyiért. Több esetben azonnal ahogyan megbíztuk az ingatlanost, kiajánlja ezeknek a szűrt, komoly vételi szándékkal rendelkező ügyfeleknek az ingatlant.

Összefoglalásképp pontokba szedtük a legfontosabb tényezőket az ingatlanközvetítő megbízása mellett/ellen, íme:

Hátrányok:

  • A vételár (átlagosan) 97%-át kapjuk csak meg, 3% munkadíj a közvetítőé.

Előnyök:

  • Segít kialakítani a lehető legmagasabb reális vételárat, köszönhetően a piaci ismereteinek
  • Megfelelően felkészíti az ingatlant az eladásra
  • Professzionálisan elkészíti a  fotókat, és hirdetési szövegeket, ezeket publikálja, így növelve az érdeklődést
  • Mivel nyilvántartást vezet a keresőkről, így azonnal kiajánlja az ingatlant, gyors és komoly érdeklődést generálva
  • Fogadja a hívásokat, előszűri az érdeklődőket, leegyezteti velük az időpontokat, így energiát spórol az eladónak
  • Kimegy a potenciális vevővel, megtartja a bemutatókat profin, válaszol a felmerült kérdésekre, utánköveti az érdeklődők visszajelzéseit
  • Közreműködik az ártárgyalásban, kialakítva a win-win szituációt
  • Rutinosan lebonyolítja a komplett adásvételi folyamatot (ügyvédi ügyintézés, energetikai tanusítvány stb.)
  • A vevőnek segít a finanszírozás gyors, gördülékeny igénylésében, így legtöbbször sokkal előbb megkapja a vételárat az eladó.

Ezen pontokat figyelembe véve mindenkinek magának kell eldönteni, melyik utat választja, reméljük segítettünk.

Ha Budapest belvárosában eladná ingatlanát, és inkább profikra bízná az eladást, kattintson ide, és felvesszük Önnel a kapcsolatot!